Egy amatőr futónő naplója

betegseg_futasrol_noknek

Betegség szezon

Függetlenül attól, hogy mióta rendszeresen futok, negyed annyit vagyok beteg, mint előtte, de azért néha előfordul. Ez a néha épp most van, pontosabban fogalmazva múlt hétvégétől az ágyat nyomom. Most megkérdezheted, hogyan kerültem ebbe a helyzetbe, amikor pont az egészségemért edzem majdnem minden nap? Nos, hát az a helyzet, hogy ez is benne van a pakliban, még a nálam százszor jobb sportolókkal is megesik, hogy kidőlnek pár napra.  Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy rosszul csinálnak valamit.  (Nem bizony, főleg ha sok a munka, sok az edzés, kevesebb az alvás és mondjuk a gyerekek is hazahozzák az egyre ütősebb vírusokat. Nincs mese, a futó is emberből van. – mondja Gyö’ a háziblogger.)

Az egész úgy kezdődött, hogy torokfájósan keltem, de nem csodálkoztam, mert épp mínusz 13 és mínusz 10 között ingadozott a hajnali hőmérséklet, így egy kicsit vastagabb sállal indultam el a futásomra. Nappal aztán jött az orrfolyás, rekedtség, ezért rögtön kapcsoltam és újraterveztem a másnapot: kötelező pihenőnap kell ide, nem vitás. Nagyon nehéz eldönteni, hogy pont a futástól leszünk jobban, vagy épp ellenkezőleg, többet rontunk, ha elindulunk.

Na, és ekkor jöttem rá, hogy mekkora pénzösszegeket spórolok azzal, hogy az munkán kívüli időm felét a szabadban töltöm és nem olyan helyeken, ahol pénzt tudok költeni. Gondoltam egyet ugyanis, és eszembe jutott, hogy már régóta szerettem volna egy új terepcipőt. Eljött az idő, hogy beszerezzem, hátha gyorsabban gyógyulok tőle és másnap már kipróbálhatom. Az üzletben,  körülbelül tíz perc nézelődés után sikerült is kiválasztanom az új cipőmet. Azt hiszem ennél nagyobb motivációt nem is találhattam volna a gyógyuláshoz. Ám ebben az egynapos semmittevésben (pont hétvégére esett) aztán kezdett beigazolódni, hogy jól döntöttem, ugyanis egyre jobban legyengültem, egyre több zsebkendő fogyott el és a nap hátralévő részét az ágyban töltöttem. Következett a hőemelkedés, láz, köhögés. Az új cipőm az ágyam mellett várta, hogy mikor viszem el összekoszolni. Még öt napig csak nézegettem a cipőmet, még sétálni sem tudtam kimenni, nem hogy futni.  Míg korábban folyton bosszankodtam azon ritka esetek alkalmával, amikor lebetegedtem, most szinte örülök, hogy nem valami verseny előtt szedtem össze az influenzát, hanem épp holtidőben, amikor semmi közösségi dolog nem volt betervezve, érkezett a vírus. :)

Mikor tilos a sport?

Nem sok tanulmány foglalkozik a betegségek és a futás kapcsolatával, de azért találtam egyet, melyet több helyen is megemlítenek. Két svéd orvos Göran Friman, és Lars Wesslén egy olyan tanulmányt készített, amiben arról értekeztek, hogy a különféle vírusos megbetegedések idején vajon szabad-e és ha igen, akkor milyen mértékben szabad sportolni. Többféle betegségtípust is megvizsgáltak. Az influenzaszerű megbetegedések esetén azt ajánlják, hogy ha nincs láz, még akkor is érdemes 2-3 napig sokkal kisebb intenzitással és rövidebb ideig edzeni, mint normál esetben, mert sokszor a komolyabb vírusok is enyhe tünetekkel jelentkeznek. Hasonlót javasol a webbetegen Dr. Bányai Tamás, aki szerint, ha csak megfáztunk és enyhék a tünetek, akkor a visszafogott edzés még megengedett. Intenzív edzésről persze szó sem lehet! Hőemelkedés esetén pedig mindenképp a teljes leállás javasolt. Ha lázcsillapítóval már jobb a közérzeted, akkor se kezdj el edzeni. Ha teljesen meggyógyultál, utána indulhatnak az edzések, de mindeképp egy könnyű edzés héttel térj vissza a futához!

 

Bedeg vagyok

Zsófi megírta múlt héten ezt a cikket. Ez volt, az történt, végül most jutott időm kiposztolni a Betegség szezon c. írását. H' ja, csak közben ő meggyógyult én lebetegedtem. Fáj egy kicsit a szívem, mert olyan szuper heteket toltam mostanában . Ha beteg vagyok, akkor én elkezdek még nagyobb intenzitással olvasni és írni futás témában. Azért sajnálom, hogy megszakadt egy lendületes munka.

Nincsenek véletlenek – mondom mindig és próbálom megtalálni a majdnem egyhetes betegszabim miértjét. Nagyon hasznos egyébként a betegségek alkalmával számot vetni a mindennapi szokásainkon, vajon tudunk-e valamin javítani, mert ilyenkor a megszokott dolgok is más megvilágításba kerülnek. Például ha eddig teljesen természetes dolog volt, hogy csak leugrassz papucsban levinni a szemetet a nulla fokban, akkor a harmadik nap ágyban töltött gyömbéres tea kúra után ezt valahogy mégsem fogod annyira magától értetődőnek látni. Vagy egyszerűen csak túlpörgetted magad, nem aludtál eleget. Az is lehet, hogy nem volt időd rendesen és rendeset (!) enni, kiürítetted a vitaminraktáraidat. Persze nem feltétlenül kell mindenáron önmagunkat hibáztatni.  El kell fogadni, hogy ha a buszon 200km/órával tüsszent ránk egy láthatóan nem túl egészségesnek kinéző utas, nem biztos, hogy tudunk mit tenni. Az egyetlen dolog, amit tenni lehet, hogy annyira felturbózom az immunrendszerem, hogy az megfelelő módon védekezzen a mindennapi életben. És ennek csak az egyik eszköze a sport, a többivel is ugyanúgy foglalkozni kell. A többi alatt pedig a megfelelő tápanyagbevitelt értem, az elegendő regenerációt, az alvást és az egyik legfontosabb, amit néha el is felejtünk, pedig az eddig felsoroltak semmit sem érnek nélküle: a lelki harmónia, az életigenlés, hogy szeressem, amit csinálok és ne csak egy napi teendő nevű listát lássak a szemem előtt, amikor felkelek, mert különben máris jobb betegnek lenni, és ezt a testem is nagyon jól tudja. :)

Előzd meg a betegséget - tüzes vízzel

A Class FM-ben szereplő Tóth Gábor élelmiszipari mérnök betegség megelőző esszenciáját ajánljuk a figyelmedbe. Ha ezt az esszenciát fogyasztod, akkor jó eséllyel elkerülnek a vírusos megbetegedések, és futhatsz kedvedre. A következő hozzávalókból vegyél egy csészényit és aprítsd fel - fokhagyma, torma, vöröshagyma, chilli, gyömbér. Keverd össze a hozzávalókat, majd tedd be egy tálba v. befőttes üvegbe és öntsd fel tiszta almaecettel bőven. Hagyd állni, időként kevergesd meg, hogy szellőzzön. Az ecet kioldja a zöldségekből az értékes vitamint. Szűrd le a tiszta ecetet és az esszenciát tedd be a hűtőbe. Minden reggel egy kiskanállal fogyassz belőle.

Jó futást!

Zsófi

 

 

runbabyrun.blog.hu

Forrás:  Friman –  Wesslén – Special Feature for the Olympics: Effects of Excercise on the Immune System