Egy amatőr futónő naplója

vasi_vasember_futasrol_noknek_15

Edzőverseny – Vasi Vasember

Most már kezdek megnyugodni. Ismét kipipálhatok egy versenyt, mégpedig a legpatinásabb hazai triatlon versenyt, a Vasi Vasembert. 31 évvel ezelőtt ez volt az első triatlon rendezvény itthon. Nekem ennyi idő kellett, hogy eljussak Szombathelyre és megmártózzam a vasi érzésben. Le a kalappal, remek kis versenyt szerveztek nekünk! Love at first sight!

Tudtad?

A dinnye természetes izotóniás ital. Nátrium mennyisége azonos az izoitalokkal, káliumban gazdagabb.

Két hete totál kétségbeesve döntöttem úgy, hogy mivel nincs időm normálisan edzeni, így elmegyek versenyekre edzeni. Ha mindig arra a bizonyos jó formára várok, akkor sosem fogok eljutni sehová sem. Szóval a listámra így került fel a Vasi Vasember Szombathelyen, ahol olimpiai távon (1400m úszás, 40km bringa, 10km futás) folytattam a felkészülést a Budapest Ironman 70.3-ra.

A szervezők gondoltak a távoli nevezőkre, ezért is indították a rajtot 11-kor. (Mivel ez vizes rendezvény, így nem akkora baj a közel déli rajt. Ha a bringán jól tekersz, van klassz kis menetszél. Futásnál ugyanez igaz lehet (…) . ) Így is fél 6-kor indultunk itthonról, viszont 9 óra után nem sokkal már le is parkoltunk Szombathelyen.
A triatlon egy kicsit cuccolósabb műfaj mint a futás, ezért kell időt hagyni a verseny előtti molyolásra. Megérkezésünk után rögtön elmentünk és felvettük a rajtcsomagot. Aztán elkezdtük összeszerelni a bringát, felragasztottuk a sisakra és a bringára a rajtszámokat. Begumiztuk a rajtszámot, amit a bringán és a futásnál a derekunkra kell tenni. Összeraktuk a futós és bringás pakkot, majd elindultunk a depóhoz.

vasivasember_futasrol_noknek_5

MI A DEPÓ?

Az a hely, ahol a bringás és futós cuccokat betárolja a versenyző. Mivel a triatlon úszással indul, így mindenki úszósapiban, és szemüvegben várja a rajtot. Ilyen jó időben, ugyanabban a cuccban úszunk, bringázunk és futunk. A depóban leellenőrzik a kerékpáron a fékeket, és a bringás sisakot. A depóba érkezünk minden szám után, itt történik a felszerelés cseréje. Erre a területre csak a versenyzők léphetnek be.

ELŐZMÉNYEK

Az ember kicsit izgul egy verseny előtt. Ez a versenydrukk nálam a mai napig megvan. Az ég világon semmi tétje nincs az én versenyzésemnek, mégis. A rajt előtt beszélgettem pár lánnyal, ők is hasonlóképpen éreztek. Jó volt látni, hogy nem csak én vagyok bekattant anya, hanem jó páran vannak még, akik hasonló élethelyzetben, gyerekek és család mellett tartják ezt az egész triatlonosdit klassz kikapcsolódásnak.

Az egyik lánnyal (ne haragudj, de nem emlékszem már a nevedre) a Csónakázó tóban állva, a rajtra várva még arról is beszélgettünk, hogy kinél milyen a családi támogatás a futós/triatlonos őrültségeinkkel szemben. Nem olyan triviális dolog az, hogy egy család nélkülözzön egy anyát (az edzései, versenyei miatt) majd minden hétvégén. Egy idő után besokall az ember párja. Ugye megvannak azok a közhelyes szövegek, hogy “biztosan büszke rád a párod”, meg “ha igazán szeret, akkor hagyja, hogy azt csináld amit szeretsz”. A hétköznapokban az edzések és a versenyek a család nyelvén arról szólnak, hogy anya elment futni/versenyezni – de ki csinálja meg az ebédet, ki hozza el a gyereket, miért nem megyünk együtt kirándulni… . Ebben a labirintusban kell utat találni magunknak a kedvteléseinkre. Nekem mostanában nagyon kanyargós az út ebben a labirintusban, ezért az egész évemet “teljesítménytúrának” tekintem. Elmegyek a versenyekre, mert ez egyszerűen kell, de azt hiszem, hogy nagy személyes csúcs döntögetésekre nem számíthatok. Egyszerűen nem tudok több időt szánni az edzésekre. Már az is csúcs, hogy csinálom.:)

ÚSZÁS

vasi_vasember_futasrol_noknek_20
Nagyon finom, 26 fokos vízben úsztunk. Nagyjából kör alakú pályát raktak ki a szervezők. Nem igazán szeretem az ilyen pályákat, ahol több bója fordító is van, mert figyelni kell úszás közben az irányt, én pedig nem vagyok még olyan rutinos. Meglepetésemre, viszont már sokkal jobban ment az egész, mint egy héttel ezelőtt Balassagyarmaton. A rajtban együtt álltam Magyarország legjobb, sőt a világ egyik legjobb női triatlonosával, Csomor Erikával. Ez már önmagában élmény volt. Olyan ez, mintha Papp Kriszta mellett állnék a Vivicitta félmaraton rajtjában.
Mivel jó széles rajtvonalat alakítottak ki (lásd a képen a kék és fehér bója közt) és a tó is nagy méretű volt, így elmaradt a rajt utáni rugdalózás. Volt mindenkinek saját sávja. Közepesen intenzív tempóval, inkább siklásra hajazó technikával, mint pörgős karmunkával úsztam. Magamban annyit mormoltam, hogy ok csak élvezd, edzel, jön még a bringa stb.. Aztán beugrottak az úszóedzésen elhangzott tanácsok. Fej a vállnál, siklás a test oldalán stb. Így szórakoztattam magam, miközben a bóják közt haladtam. Újabb poén: a három szám közül, úszásban értem el a legjobb eredményt. 36. lettem a teljes mezőnyben. Ezt nem is értem…

BRINGA

Nekem ilyen Pearl Izumi triatlonos ruhám van

Parndorfban, az outletben van Pearl Izumi üzlet, ahol válogathatsz a bringás, futós és triatlonos cuccok között.

pearlizumi.com

A bringa igazán vicces volt. Én gyakorlatilag mindenféle mérő kütyü nélkül tekertem. Nem volt nálam kilométeróra, sem pulzusmérő, tekertem, ahogy esik úgy puffan alapon. Addig még edzés szinten sem jutottam el, hogy wattmérőt és pedálfordulatmérőt beszerezzek. Lajos barátom úgy nevetett rajtam. Fogta a fejét, hogy így hogyan lehet versenyezni… . (Mondom, hogy edzeni jöttem.)

Valahogy nem akarta a lábam azt, amit szerettem volna. Nem tudtam nyomni igazán a pedált, jobbára pörgettem. Fogalmam nem volt, hogy mennyivel haladok. Bringa közben szerintem ketten, hárman megelőztek. A pálya nagyon tetszett, végig dimbes dombos, összességében melós terep volt. A szél is rendesen fújt. Nem győztem hasalni a könyöklőn, és most először a kormány alsó részét is használtam kapaszkodónak. 30-as átlagot tekertem, de olyan erős volt a mezőny (vagy én voltam béna?), hogy ez az összesítésben is csak a 37. legjobb idő lett, és még a korcsoportomban is csak a 6. legjobb tekerés volt. Nincs mese, nagyon nyomják a csajok.
Leszállva a bringáról, megint nyújtottam egy kicsit – de nem eleget. Nekem a bringa után muszáj lenne alaposan nyújtanom egyet. Ez pedig nem passzol a verseny helyzethez.
Sajnos kevés olyan edzést csináltam, amikor bringa után azonnal futni indulok. Hát, ez van!

FUTÁS

vasivasember_futasrol_noknek_19
Hiába nyújtottam a depóban egy rövidkét, a 10 kilométer alatt végig ólmokat cipeltem magamon.
5:00-5:40 közti kilométerekkel döcögtem. A futópályára nem lehetett panasz. Két helyen is volt frissítés a 2,5 kilométeres körön. A csónakázó tavat kerülgettük – amiben úsztunk. A kör több mint fele teljes árnyékban volt. Futás közben sikerült előznöm, és egészen jól elvoltam a kis gondolataimmal. Kinéztem valakit, akit aztán megpróbáltam megközelíteni. Aztán már jött is a befutó. Úgy érzem, egy tökéletes kis edzőversenyt sikerült produkálnom.

A befutó után kidepóztam, és elmentem kajálni egyet. Krumplis tésztát és savanyú uborkát adtak. Fitnesz őrültek fel ne sikítsatok! Ez ebben a műfajban ez a menü teljesen rendben van (részben ezért is csináljuk, hogy jókat ehessünk). Jóízűen és elégedetten falatoztam a tóparton, mert egy igazán szuper napot hoztunk össze magunknak. Kaja után Lajos masszíroztatott egyet és úsztunk egy kicsit a tóban, hogy levezessünk. Majd összepakoltunk és indultunk Balatonfüredre, hogy összeszedjük a nagyobbik fiamat. Este 10-re értünk haza. Messze van nekünk Szombathely, de nagyon megérte lemenni.

Szerintem

Nekem azért tetszik az olimpiai táv, mert van benne kihívás és mégsem megy el a versennyel az egész nap. A család is szempont ugye..:).

futasrol_noknek_vasi_vasember_noi_eredmenyek_2015

A BIZTONSÁGRÓL

Nem sok szó esik a versenyek biztonságáról, pedig nagyon fontos pontja egy-egy rendezvénynek. Ma

már jó üzlet futó és – triatlon versenyt szervezni. Csinálják is sokan, igen sokféleképpen. Nagyon kezdő koromban nem tudtam, hogy mi alapján válasszak versenyt. Csak a távot néztem, mást nem. Két éve a Balatonmanen jó nagy forgalom mellett tekertünk a főúton. Egy autóbusz nagyjából fél méterre hasított el mellettem. Hogy ez mennyire veszélyes lehet, arra csak pár hónappal később jöttem rá, mikor hallottam pár rémsztorit. Azóta nem megyek olyan versenyekre, melyek nagyforgalmú főúton haladnak. Itt a Vasi Vasemberen nem ment a verseny forgalmas főútvonalon, részleges útzár volt. Jó minőségű mellékutakon tekertünk, ahol igaz volt forgalom, de nagyon elenyésző. A kereszteződésekben ott álltak a segítők, eltévedni nem lehetett. Az úszó és futópálya szintén jó terepen és normálisan ki volt jelölve. A Budapest Ironman70.3-ra is azért megyek, mert ott teljes útlezárás lesz, így nem kell azon paráznom, hogy egy őrült nekem hajt autóval. A Palóc triatlonon úgyszintén teljes útzár volt. Érdemes ezt a szempontot is szem előtt tartani, amikor triatlon versenyt választasz magadnak.futasrol_noknek_vasi_vasember_10

Summa summarum, nagyon élveztem a Vasi Vasembert. A korosztályomban 16 fő indult, a 7 helyen végeztem, 2:45:XX idővel. Kiváló edzés volt. Úgy érzem kezd alakulni az amatőr triatlonos rutinom. Emlékként haza hoztam egy Vasi Vasember pólót és egy “hivatalos” diplomát a teljesítésről. Ha olimpiai távú versenyen szeretnél indulni, akkor Szombathelyet nagyon ajánlom.