Egy amatőr futónő naplója

futoorak

Érdemes figyelni a pulzust

Most, hogy ismét következetesen használom a pulzusmérőt, rá kell jönnöm, hogy érdemes. Érdemes használni, mert rengeteg hasznos információt lehet kiszedni a rendszerből. Persze más, ha az ember csak úgy futkos magának és más, ha valamilyen célért edz. Utóbbi esetben kihagyhatatlan az óra, de szerintem minden esetben segítség. TizenX éve használom a pulzusmérő órát, remek kis eszközt futás közben.  Talán nem volt hiába, hogy elvégeztem a Polar Basic és Race pulzusmérés képzését. És még mindig bőven van mit tanulni (…). Miért ajánlom még azoknak is, akik kevésbé értenek a pulzusméréshez?

Polar RC3 GPS

Azért szeretem ezt az órát, mert GPS-es, és remek edzéselemző rendszere van. Méri a HRV-t és fáradtsági szinthez igazítja a pulzuszónákat.

MIÉRT ÉRDEMES HASZNÁLNI A PULZUSMÉRŐ ÓRÁT?

1. Először is nem baj, ha egyáltalán nem értesz a pulzusméréshez. Legrosszabb esetben felteszed magadra a pántot, indítod a mérést és futsz ahogyan gondolod. Az óra elkezdi mérni a pulzus adatokat, a tempót, te pedig figyeled, hogy mi történik. Nem baj, ha nem tudod értelmezni az adatokat. De! Ha minden edzésen használod az órát, akkor egy idő után megtanulod, hogy amikor kényelmesen futsz, általában milyen a pulzusod. Ha jobban megnyomod, ha emelkedőn futsz, ha több órát futsz, hogyan reagál a pulzusod. Egyszerűen megtanulod, hogyan működsz. Ezzel még mindig nem végzel pulzusalapú edzést, de képes leszel észrevenni, ha valami nem úgy történik, mint szokott.

Íme egy példa a saját futós életemból. Két ugyanolyan edzést toltam le két héten belül, mindkét héten ugyanazon a napon, ugyanabban az időben. A feladat az volt, hogy az edzés első felében 140-145-ös pulzussal fussak, a második felében 150-155 pulzussal, a végén pedig tegyek bele fokozó futásokat – ez utóbbi nem lényeges (le is vágtam az ábráról). Az egyik héten bujkált bennem egy hasfájós, hányós vírus, mint utólag kiderült.  A következő héten pedig teljesen egészségesen csináltam végig ugyanazt az edzést. Íme a két edzés pulzusgörbéje.

Suunto Ambit 3 Sapphire

Ez egy sokfunkciós óra. Futáshoz, bringához, úszáshoz egyaránt működik. Szuper edzéselemző rendszere van, visszatölthető edzés funkció és még ezer dolog, amit sztem nem is fedeztem fel.

A piros görbe mutatja a pulzust. Nem tudtam tartani a tartományt, mert fel-le ugrált a pulzusom.

A piros görbe mutatja a pulzust. Nem tudtam tartani a tartományt, mert fel-le ugrált a pulzusom.

Ez a fenti rajz, a Polar órám által mért adatot mutatja. Szaladgált a pulzusom, amit a piros görbén láthatsz. A szürke görbe a tempót mutatja. Próbáltam tempóval korrigálni, de nem tudtam tartani a pulzustartományt. Aztán ahogyan másnap kiderült okkal, hisz már dolgozott bennem a betegség.

Narancs görbén a pulzus, fehéren a tempó. A tempó növekedésével a pulzus is emelkedik, és szépen megmarad a cél tartományban.

Narancs görbén a tempó, fehéren a pulzus. A tempó növekedésével a pulzus is emelkedik, és szépen megmarad a cél tartományban.

A fekete háttéren látható pulzus és tempó görbe a Suunto órámmal készült, egy hétre rá. Szépen látni, hogy a 140-145-ös tartományból, a 150-155-ös tartományba lépve növekszik a tempó (fehér görbe) vele együtt a pulzusgörbe is, melyet aztán egyenletes tempónál tudok is tartani.

Garmin Forerunner 620

A Garmin egyik csúcs órája. Érintőképernyős, minden benne van, ami egy futónak ingere. Edzés időre, távra és zónára vonatkozóan is fel tudsz tölteni edzésprogramot az órára. Edzéselemzés, és magyar nyelvű menü!!!!

A pulzusgörbe elárulja, ha valami nem stimmel. Egyenletes futásnál, a pulzusgörbének egyenletesnek kell lennie. Ha a pulzusod ugrál, annak oka van. Fáradtság, rejtett betegség, bármi állhat a háttérben stb.

2. A pulzusmérővel mért adatokat bármikor meg tudod mutatni egy edzőnek, ha mégis szakmai segítséget szeretnél kérni egy komolyabb verseny felkészüléséhez vagy egyáltalán, szeretnéd egy kicsit tudatosabban végezni az edzéseidet. Egy jó edző, az edzés és versenyadatokból már tud következtetni az edzéstartományaidra.

3. A pulzusgörbéidet akár egy kardiológus is tudja használni, ha esetleg a terhelés alatti pulzusviselkedésre volna szükség. Kiegészítő információként biztosan segítség lehet.

4. A legjobban persze akkor tudod használni a pulzusmérő órádat, ha elmész egy laktátmérésre, ahol meghatározzák az egyes edzészónákat a számodra. Ez alapján be tudod lőni, hogy milyen zónákban érdemes edzened. Persze azt, hogy miként kell felépíteni egy edzést, melyik zónában, mikor és mennyit kéne futni, hát ezt megint egy jó edző tudja megmondani. Amatőr szinten viszont mindenképp segítség, ha tudod azt, hogy hol van a regeneráló zónád, hogy hol van az a zónád, amiben mondjuk hosszú futásokat tudsz végezni.

Szóval mindenképp érdemes használni a pulzusmérő órát, és ha már használsz, akkor olyat, amiből el tudod tárolni az adatokat. Érdemes nézegetni, megfigyeléseket végezni.

MILYEN ÓRÁT VEGYEK?

Ez egy nehéz kérdés, mert sok dologtól függ, hogy milyen órát érdemes választani. Aki tisztában van a saját edzéselméleti ismereteivel, a saját igényeivel, céljaival, az órák funkcióival, annak persze könnyű a választás. No, de az átlag futó általában nem ilyen. Ennek a bejegyzésnek nem az óraválasztás a fő témája (sorry), de azért érdemes érinteni, mert idetartozik. Mindenképp EKG alapú pulzusmérő órát javasolnék.  Olyat érdemes választani, ami minden ütésszámot mér, nem átlagolja a jelek alapján a pulzusadatokat. Sajnos sok olcsó óra, átlag infókat ad át a viselőjének, és hát, az nem az igazi. Én pulzusmérőt nem “kilóra” vennék, hanem olyan helyen, ahol értenek az órákhoz, és ha gond van, akkor bármikor visszavihetem vagy kérdés esetén tudnak segíteni a működtetésben. Nekem Polar és Suunto óráim vannak, ezekben nem csalódtam eddig.

Az alap órák általában az edzés alatti pulzusszámot mutatják, pár edzést adatát tárolni tudják de a legtöbb sztem csak a folyamatban lévő edzés adatait mutatja. Ezek az olcsóbb kategóriájú órák. Nem rosszak, de ezekkel edzés elemzést nem tudsz majd végezni. Ha benne maradsz a futásban, akkor idővel szerintem kevés lesz egy ilyesmi alap óra.  Van olyan lehetőség is, hogy pulzusmérő pántot okostelefonra tölthető appal kombinálsz. Így az appon keresztül tudod követni a pulzusadatokat, és így már távolságot is tudsz mérni. Ez megint ízlés kérdése, én nem szeretem. A legprofibb és legkényelmesebb, ugyanakkor tény, hogy legköltségesebb megoldás a GPS-es pulzusmérő óra. És persze ezek közt is van sokféle verzió. Rengeteg kiegészítő funkcióval látják el a pulzusmérő órákat. Sokan vesznek csacsipacsi órát, és a funkciók felét sem tudják használni. Aki szereti az edzéseit elemezni és van hozzá edzéselméleti ismerete, annak megéri megvenni egy komolyabb órát. Erről most ennyit.

 

Remélem hasznosnak találtad ezt a bejegyzést. Egyszerűen képtelen vagyok rövid bejegyzéseket írni. Bár ha érdekel a téma, akkor talán nem találtad hosszúnak. Na, nem dumálok tovább. Menjük futni!

 

Jó futást!

Györgyi