Egy amatőr futónő naplója

futocipok-vasarlas

Így választok futócipőt

Szeretném megosztani teljesen szubjektív(!) tapasztalataimat, a futócipő tesztekkel és a futócipő vásárlásával kapcsolatban. Mióta újrakezdtem a futást, immár 7 éve, magam is számtalan tesztet elolvastam. Sokszor estem szerelembe egy cipő színe, fazonja miatt – nő vagyok, kocsit, cipőt külsőre és kényelemre választok :) . Volt amit elsőre kényelmesnek találtam, aztán mégsem vált be. Volt olyan is, amire azt mondták hogy higgyem el, ez nagyon szuper cipő, az én lábtípusomra biztosan jó lesz, nálam mégsem működött vagy gyorsan tönkre ment. Volt olcsó és jó cipőm, olcsó és vacak, drága és vacak, drága és nagyon jó. Ami Carrie Bradshownak a Manolo Blahnik, az nekem a futócipő. Nem tudok ellenállni, és kíváncsi is vagyok, hogy melyik cipő hogyan működik. Egyre több a cipő teszt, nálunk a Futásról Nőknek Magazinban is vannak cipőtesztek. Mégis hogyan tudod meg, a leírások és tesztek alapján, hogy milyen cipőt vásárolj? Vajon tényleg tudnak segíteni a boltokban? Személyes tapasztalataim következnek.

Nem tartogatom a végére a nagy cipő titkot, íme: csak magadnak tudod kitapasztalni, hogy melyik futócipő számodra a legjobb.

Ugyanakkor azt sem állítom, hogy kukába az összes cipő teszttel és bolti tanácsadással. A cipő tesztek adnak egy benyomást egy cipőről, de a tesztekben olvasottakat nem lehet teljes mértékben önmagunkra konvertálni. Ami X ember lábához, tempójához, futótechnikájához, súlyához passzol, az egyáltalán nem biztos, hogy nálam is ugyanúgy működik.

Szerintem próba nélkül soha ne vásárolj futócipőt. Ha ismered a vásárolni kívánt cipőt, próbáltad már, akkor persze nyugodtan vásárolj akár webshopban is, de látatlanban szerintem lutri új fazonú, márkájú cipőt venni. Nem kizárt a siker, de kockázatos.

Ebből az Adidas Ultraboostból például nem kell egy számmal nagyobbat venni, és zokni nélkül is simán futhatok benne.

Ebből az Adidas Ultraboostból például nem kell egy számmal nagyobbat venni, és zokni nélkül is simán futhatok benne.

Ezt is olvasd el! Csak egy cipő kell – tippek a futócipő vásárlásához

Így olvasom a cipőteszteket

Én elsősorban a technikai infókat olvasom el. Érdekel, hogy milyen a cipő talpának szerkezete, mennyire vastag, mennyire párnázott, milyen a dropja (cipő talpvastagságának különbsége a sarok és lábujjak alatt) csúszik vagy tapad, milyen a talp bordázottsága, mennyire hajlékony. Érdekel, hogy a cipő mennyire széles vagy keskeny, milyen a fűző, milyen a felsőrész szerkezete, hol vannak varrások, megerősítések, milyen a szellőzése. Ezek olyan infók, amelyek többnyire függetlenek a viselő személyes adottságaitól. Másodlagos számomra, hogy a tesztelő személyes véleménye szerint milyen volt az adott cipőben futni.  Nem mondom, hogy nem érdekel, elolvasom, de nem veszem készpénznek, hisz valószínűleg teljesen mások az adottságaink, futó képességeink, elvárásaink egy cipővel kapcsolatban.

Ez a Salomon Sonic Pro egy aszfaltos futócipő, de könnyű, száraz terepen is simán használható.

Ez a Salomon Sonic Pro egy aszfaltos futócipő, de könnyű, száraz terepen is simán használható.

Ismerem a lábamat, és azt, hogy én milyen futó vagyok

Kezdő koromban ez a “tudás” hiányzott, de az elmúlt években megismertem önmagamat, mint futót. Tudom, hogy a különböző távokon milyen tempót futok, tudom, hogy mitől kényelmes számomra egy cipő.  Ezt a tapasztalatot mindenkinek magának kell megszereznie. Senki sem fogja megmondani, hogy te milyen cipőben érzed jól magad. El kell kezdeni futni, ki kell próbálni pár futócipőt, szerencsés esetben akár az első is kiváló választás lehet, és idővel rájössz, hogy te mit szeretsz.
Nekem sokat számít, hogy milyen egy cipő dropja. Ez az első, amit megnézek egy cipőn. Van akinek teljesen mások a szempontjai.  Nálam az alacsony roppok nem jöhetnek szóba, mivel az erős vádlimnak kell a lazítás, ezt pedig a magas drop tudja biztosítani. Van aki pedig pont az ellenkező irányra voksol, az alacsony dropos cipőt kedveli. Ha egy alacsony dropos cipőről kéne nekem egyszer tesztet írni,  biztosan nem zengenék ódákat, ellenben egy magas dropos cipőről már esélyesebb a dolog.

Ezt is olvasd el! Adidas UltraboostX futócipő teszt

A lábunk és a cipők is változnak

Arra is érdemes figyelni, hogy évről évre változhat a láb statikája, ezért elképzelhető, hogy időről időre váltani fogsz a cipők között. De nem csak a lábunk, és a testünk változik, hanem a gyártók is változtatják a cipőket. Így történt, hogy én például Nike-ban kezdtem el futni, Lunarglide-ban. Aztán annyit variáltak a cipővel, míg leszoktattak róla. Persze lehet, hogy másnak meg ez a kedvence. Bőséges a kínálat a piacon, tuti, hogy mindenki talál magának passzoló cipőt. (Adidas, Skechers, Salomon, Saucony, Asics, Inov, Kalenji, Mizuno, Hoka, Puma, Nike stb.)

Legyél tudatos a vásárlásaid során, és időnként ortopéd orvossal is konzultálj.

Legyél tudatos a vásárlásaid során, és időnként ortopéd orvossal is konzultálj.

Idővel akár több cipőd is lehet

Lehet, hogy csak a cipő fetisiszta beszél belőlem, de távtól, tereptől és tempótól függően, akár több cipő is szóba jöhet. Teljesen másként futok, ha egy 50 kilométeres versenyen vagyok, mint mondjunk egy félmaratonon. Egy hosszú versenyen elfutok egy maxi talpú cipőben is, aminek legyen megfelelő a dropja vagy ha ez nincs így, akkor sarokemelővel segítek ezen a dolgon. Egy tempós félmaratont viszont tuti nem tudnék vastag talpú cipőben futni. Oda én könnyebb cipőt választok, amiben jobban érzem a talajt, de a normál/magas drophoz itt is ragaszkodom. Már mennyi, csak rám vonatkozó dolgot mondtam.

Alapvetően nem szeretem a maxi talpú cipőket, mégis a Skechers Ultratrail cipőben szívesen futok hosszúkat terepen, mert párnázott a cipő talpa (persze van azért kritikám a cipővel kapcsolatban, de azt egy tesztben majd leírom). Nem érezni bennek a köveket, míg egy Salomon Speedcrossban remek futni sárban, avaros részeken, de nem annyira jó érzés éles sziklákon lépkedni – mondjuk nem is arra lett kifejlesztve.  Persze ott van a Crocs papucsban futó srác esete, és ott vannak a Tarahumarák … . A döntés mindenkinek a sajátja.

Van aki a Crocs papucsra esküszik. Olvass mindig kritikával, az én bejegyzésemet is!

Van aki a Crocs papucsra esküszik. Olvass mindig kritikával, az én bejegyzésemet is! (forrás. Twitter – Wouter Hoogkamer)

Ezt is olvasd el! Milyen sorrendben szerezzem be a futócuccaimat?

A cipő kiválasztásában persze sokat segítenek az eladók is a futóboltokban

Egy jó és hozzáértő eladó is sokat segíthet. A gond az, hogy laikus vásárlóként sokszor nagyon nehéz megállapítani, hogy az eladó valóban hozzáértő-e. Ezzel kapcsolatban van egy történetem, mikor egy állítólagos lábbemérés után, a barátnőm, a lábállásának totálisan ellenkező típusú futócipőt kapott. A szűnni nem akaró térd fájdalom miatt végül ortopéd orvoshoz fordult, aki felderítette a problémát. Amúgy is feszes IT szalagját tovább irritálta a belső támaszos cipő, amire neki egyáltalán nem volt szüksége. A cipőt, futóboltban ajánlották neki. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy ne higgy a boltok eladóinak, nem! Lehet, hogy épp egy rosszul képzett eladó kezei közé került, pechjére. Ami a lényeg, hogy bár az üzletekben sokat tudnak segíteni a megfelelő cipő kiválasztásában, én mégis azt ajánlom, hogy futóként mindenképp érdemes időnkét elmenni ortopéd orvoshoz, hogy ő is elmondja a véleményét arról, hogy mi a helyzet a lábaddal, milyen típusú cipőt keress a vásárlás során. Így te is tudod majd kontrollálni a vásárlást, és nem csak követed az eladó, amúgy vélhetően legjobb szándékú javaslatait. Másik gondolatom ide, hogy futóként teljesen odavagyunk azért, hogy milyen futócipőt vegyünk, de a hétköznapokban viselt cipőinkkel egyáltalán nem foglalkozunk, holott azokban sokkal több időt töltünk, mint futócipőben. A láb egészsége szempontjából, ez legalább olyan fontos, mint a megfelelő futócipő kiválasztása.

Van aki esküszik a maxi talpú cipőkre, én csak sziklás terepen szeretem.

Van aki esküszik a maxi talpú cipőkre, én csak sziklás terepen szeretem.

Nem mindegy, hogy mikor vásárolsz

A cipő vásárlásakor az is számít, hogy reggel kipihent lábra próbálsz cipőt vagy mondjuk meló után, mikor egész nap körömcipőben tipegtél, és el van fáradva a lábad. Délutánra nagyobb eséllyel megdagad egy picit a lábfej, szerencsésebb a cipő próbája akkor.

Nem biztos, hogy nagyobb cipőt kell venned

Ma már olyan sokféle felsőrész létezik, hogy egyáltalán nem általános szabály, hogy 1 vagy 1,5 számmal nagyobb cipőt kell venned. A rugalmas/kötött felsőrésszel bíró cipők esetében például egyáltalán nem kell nagyobb méretet venni, míg egy hagyományosabb felsőrésszel készült cipő esetében igaz lehet ez az általános szabály.

Van olyan cipőm, amit csak rövidebb távokhoz szeretek felvenni. (Adidas Pureboost)

Van olyan cipőm, amit csak rövidebb távokhoz szeretek felvenni. (Adidas Pureboost)

Ha nem tudod megtalálni a rád passzoló cipőt, akkor lehet, hogy csak egy talpbetétre van szükséged

Külföldön már bevett gyakorlat, hogy a futócipő vásárlásakor automatikusan talpbetétet is ajánlanak a vásárlónak. Ha belegondolsz van is benne ráció, hisz a cipők szó szerint egy kaptafára készülnek, míg mi emberek nem. Sokféle a lábállássunk, a csontunk szerkezete, a lábunk statikája. A futócipőt a lábaddal, az egyedileg, a saját lábadra legyártott talpbetéttel tudod legjobban “összekötni”. Az előre gyártott talpbetétek sem rosszak, de a legtutibb az egyedi betét.

Ezt is olvasd el! Miből áll egy futó ruhatára

Összességében a futócipő vásárlásáról

Velem is számtalanszor előfordult, hogy a boltban úgy éreztem jó a kiszemelt cipő, aztán hosszabb futás közben derült ki, hogy nem teljesen okés az, amit választottam. Az évek során változnak a cipőtrendek, változhat a futótechnikád, a súlyod, a tempód. Így változhat az ízlésed a futócipőket illetően is. Ahogy megismered magadat futóként, az az igény is kialakulhat benned, hogy egy rövidebb, tempósabb futáshoz más típusú cipőt kívánj a lábadra, mint mondjuk egy hosszú, lassú edzéshez. Érdemes infókat gyűjteni vásárlás előtt, de a puding próbája az evés. Kell majd pár futócipő, hogy megtapasztald, hogy neked mi válik be leginkább. Ha pedig megvan a kedvenc márka és típus, érdemes figyelni, hogy mit variálnak a cipőgyártók évről évre, mert simán lehet, hogy egy kis változtatás máris másfajta futóélményt jelent majd számodra. Legnagyobb tanulságaim futócipő témában? Sokat számít, hogy kinek milyen a súlya, milyen a technikája. Így lehet az, hogy sokaknál menő volt a zéró vagy alacsony drop, míg én azzal a mai napig nem tudok mit kezdeni. Aztán volt és van a maxi őrület, ami számomra megint a cipőtrendek másik véglete, bár sokan szeretik. Amire érdemes pénzt kiadani, az az egyedi talpbetét, és az alkalmankénti ortopéd orvosi ellenőrzés. Tornával javíthatsz a lábstatikán, de sokszor az edzésidő megtalálása is kihívást jelent, így nálam a lábtorna rendszeresen elmarad. Mindenkinak magának kell megtapasztalni, hogy mi a legjobb. Ezek az én tapasztalataim a futócipőkkel kapcsolatban.

Jó futást!

 

Györgyi