Egy amatőr futónő naplója

manolo

Lábaink 1. – Futósérülés LEGO kockával

Aki  fut, annak nagy becsben kell tartani a lábait. Kényeztetni, jó cipővel bebugyolálni, masszírozgatni, pihentetni, megfelelő terepen megjáratni, talpbetéttel-sarokemelővel támogatni ha szükséges, és orvossal ellenőriztetni ha valami nem stimmel. Nem törvényszerű a sérülés a futásnál, ám sok futó mégis találkozik a lábfájdalmak valamelyikével pályafutása során. Ki ilyen, ki olyan okból. 
Hát igen… szép, de nem tesz jót a lábaknak.

Nyilvánvalóan megvannak azok a tipikus helyzetek melyek melegágyai a sérüléseknek. Talán már a könyöködön jön ki, de íme néhány dolog amitől a sérülés garantált:

– nem a láb típusának megfelelő futócipő és utcai cipő(!) viselése (miért van az, hogy pont a másik típusú lábra való cipő fazonja tetszik mindig?)
– hirtelen túl sok kilométer meghódítása
– túl gyors tempó, túl nagy izom és ízületi terhelés
– kemény, aszfaltos terep
– gyenge tartóizmok és szalagok, erősítő edzések hiánya
– egyoldalú terhelés
Félreértés ne essék. Én is beleestem egyik-másik hibába.
Így arra jutottam, hogy mostanában azt fogom körbejárni, hogyan lehet elkerülni a lábsérüléseket, mit lehet azért tenni, hogy egy kisebb sérülésből ne legyen nagyobb. Milyen lábsérülések vannak, mi a legtipikusabb a nők körében.
Jah… , hát jelenleg egy kisebb talp fascia gyulladásom van. Persze, ez is ad némi apropót.
Mindez számomra egy kísérleti, ám balul elsült nem megfelelő cipőben történő futás és módszer próbájának eredménye lett. A helyzet nem kritikus, ám bosszantó, hogy simán elkerülhettem volna a helyzetet egy kis odafigyeléssel. Na, ezért is jó, a keresztedzés. Ezért bringázom és úszom többet mostanában. Persze futok is, de jóval kevesebbet mint a maratoni felkészülés során. Nem akarok hosszan lesérülni. Voltam orvosnál is, ahol megállapították nincs nagy gond, időben jöttem. Kaptam pár UH kezelést, használtam a sarokemelőt,  szépen reagált is a lábam.
Már minden jó is lett volna, ha valamelyik éjjel a mosdóba menet nem lépek bele egy LEGO építménybe, mely széle pontosan az ultrangozott lábam sérült pontjába hasított bele, egy rögtönzött spárga kíséretében. Viva la Kids!
Mindez az UB után volt.  Így a triatlon verseny után, újra indul a kezelés és vele együtt a kocogó, regeneráló futások időszaka.
Egy szó mint száz, láb témában nyomulok mostanában. Aki akar, lábazzon velem.
Ez pontosan így történt. Aki lépett már legóba, tudja milyen ez. Brrrr.
Elsőként jöjjön egy bevezető téma nekünk csajoknak. Persze megint többesszámban beszélek. Általában igaz a nőkre amit írok, de ha az egyének szintjére bontjuk a dolgot nyilván sokakra nem fog állni a tétel.
A MAGASSARKÚ CIPŐ…Csajos, gyönyörűen nyújtja az lábakat, megfeszülnek az izmok. Szép, ugye?

Káros? Igen!
Szép a körömcipő, de borzasztóan káros a lábaknak. Tehát, csak mértékkel.
Most nem mennék bele abba a kultúrtörténeti kérdésbe, hogy a nők erőltették-e magukra ezt a szép ám igen kényelmetlen darabot vagy a férfiak kedvére próbáltunk csak mosolyogni, miközben satuban a lábfejünk? Megmondom őszintén, mély művelődéstörténeti tanulmányaim során kiforrott kritikai érzékem nem talált a neten olyan forrást, amit tiszta szívvel ajánlanék a “körömcipő története” témában (bár lehet, nem kerestem elég kitartóan,). Utána lehet nézni, honnan való ezen őrület.
Bár azt hiszem sokan lerágták már a csontot a témáról – a “magassarkú mint átok a lábnak” – , egyfajta status quo lett.
A lábakat természetellenesen nyomja össze a szűk lábfejű cipő (nem csak a magassarkú!), ezáltal bizonyos szalagok túlfeszülnek és így fárad és sérül a láb szépen lassan, a puszta létben.
Én nem igazán vagyok érintett ebből a szempontból. Na jó, néha azért igen. De nagyon néha. Valami nagy dolognak kell ahhoz lenni, hogy felvállaljam az instabilitást.
Ugyanakkor sok nő, aki fut, rendszeresen hordja a magassarkú csodát. Elfárad a lába, jönnek a fájdalmak. Már otthon is sokat tehetünk azért, hogy a fájdalmakat enyhítsük és elkerüljük a sérüléseket.MIT ÉRDEMES TENNI A LÁBAKÉRT?

– Megfelelő futó és utcai cipőt érdemes viselni
– Ha a cipőnk nem megfelelő a lábunkra, érdemes felkeresni egy specialistát, aki a megfelelő talpbetéttel korrigálni tudja annak belső kialakítását, ha kidobni már sajnálnák. (Nekem pl. egy talpbetét nagyon sokat segített a mostani sérülésem gyógyulásában.)
– Érdemes csökkenteni a magassarkú és szűk lábfejű cipők viselésének gyakoriságát.
– El kell fogadni, ha biomechanikailag nem vagy alkalmas bizonyos futótechnikák gyakorlására. Sokszor többet árt egy “helyes” futótechnika magunkra erőltetése, mintha a megszokott “hibás” technikával futnánk tovább.
– Érdemes erősíteni a láb tartásában közreműködő izmokat és szalagokat.
– Érdemes a láb tehermentesítésére alkalmas regeneráló fürdőt, masszázst vagy polcolást alkalmazni időnként.
– Hasznos füvön, homokon, de semmiképpen sem kemény felületen, mezítláb járkálni.

Találtam egy kiváló videót, melyben egyszerű lábgyakorlatokat lehet megtanulni.
Az irodai asztal alatt, akár észrevétlenül is megtornáztatható a megfáradt láb. Egy kis labda és már mehet is a lazító lábtorna.

Jó futást!

Györgyi