Egy amatőr futónő naplója

catslide_cover_2

Miért fontos a stabilitás, ha futsz?

Sok a görbe hátú futó, sokan panaszkodnak derék, csípő, térd vagy bokatáji fájdalmakra a futók körében. A hétvégén egy kiváló, de tényleg kiváló funkcionális tréning eszközt ismertem meg. Ez a Catslide! Legutóbb a TRX esetében voltam ennyire lelkes. Takács Kinga, a Movement Clinic alapítója és trénere, egykori remek gátfutó, és a Catslide alapítója, Christina Stole irányítása alatt tanultam a hétvégén. A Catslide jó cucc! Fürdés után te is tekerted már a törzsed köré a töröközőt, ugye? No így, körben van most izomlázam mindenhol, 24 órával az első Catslide edzésem után! (Kedves blogomat és a futasrolnoknek.hu oldalt szemléző újságírók, vigyétek a Catslide hírét, mert tényleg jó!)

(ha unod a szövegemet, akkor íme egy kis Catslide bemutató)

catslide_small_futas

Láttál már görbe hátú futót?

Én elég sokat. Mi futók eléggé egyoldalú terhelésnek vagyunk kitéve. Sokan panaszkodnak derék, térd vagy bokatáji fájdalmakra. Biztosan hallottad már azt a kifejezést, hogy funkcionális tréning. Nem vagy benne biztos, hogy pontosan mit is jelent ez? Értelmezzük, hogy megértsd a Catslide lényégét is. Nagyon sok eszköz van ma már a fitnesz világában, nem egyszerű megtalálni, hogy mi az, ami igazán hatékony – nem beszélve arról, hogy kinek az irányítása alatt edzel….! Sok jó cucc van, nem mindegyik használható olyan sokoldalúan, és könnyen, mint a Catslide. Jó edző kezében, pedig sérülésmentesen és minden edzettségi szinten alkalmazható.

catslide_base

catslide_futas_noknek

Tudod, hogy mi a funkcionális tréning?

A funkcionális tréningben, az edzés során a testről globálisan gondolkodunk. Többízületes, a teljes izomrendszert megmozgató gyakorlatot végzünk. Ezzel ellentétes a testépítők izolációs gyakorlatokra épülő edzésmódszere. Ők bicepszre gyúrnak, lábgépeznek, vádligyakorlatot végeznek - ez ennek a műfajnak a sajátossága. Persze ma már a testépítésben is egyre komolyabb szerepe van a funkcionális tréningnek. A funkcionális tréning felkészít minket futókat arra, hogy rendszeres, akár intenzív és/vagy hosszú ideig tartó futásainkat sérülésmentesen viseljük éveken keresztül. Felkészülünk arra, hogy nem várt mozdulatok esetén (pl. ha gödörbe lépsz, elbotlasz, rálépsz egy kavicsra, egy talpad alatt meggördülő kis fadarabra) is tudjunk reagálni, és el tudjuk kerülni a sérüléseket. Ha felkészíted a testedet, az izom-ideg pályákat a váratlan mozdulatokra, megedzed a sportági mozgásban jelentős terhelésnek kitett ízületeket és izmokat, sokkal kevésbé kell tartanod a sérülésekből. A funkcionális edzések erről szólnak, és kimondottan futókra is szabható.

catslide_futasrol_noknek

Milyen szerepe van a törzsnek a futómozgásban?

Minden mozgás a törzsből indul ki. Futóként is először elfordítjuk egy picit a törzsünket, lendítjül a karunkat, a lábunkat, így hozzuk magunkat mozgásba. A mozgás energiáját a törzsizomzat adja. Az erős törzs képes a stabilizálásra. Elviseli a karok és lábak mozgását,  biztosítja, hogy hosszú ideig képes legyen a test fenntartani és elbírni a futás adta terhelést. Akinek nincs erős törzsizomzata, annak a testében egyensúlytalanság alakul ki, és a leggyengébb pontokon sérülések alakulnak ki. Tudva vagy tudattalanul, ezért születik számos cikk a core vagy törzstartó központi izmok erősítéséről. Szerintem a kockás has kérdését jegeljük, valahogy nem ez a lényeg ebben a sztoriban, itt és most, a futással kapcsolatban.

catslide_hard

Mi a Catslide?

Személy szerint az egyszerű és saját testsúllyal végezhető tréningeket szeretem. Szeretem, ha van egy cucc, amivel komplexen lehet edzeni. Nincs mindig időm előkapni a varázsdobozomat, tele mindenféle, amúgy hasznos eszközzel. A Catslide négy lapból áll, parkettás, köves felületen használható. Van rekontánon, szőnyegen, és minden más felületen használható verziója is – én a parkettás verziót vettem meg. A lapokat a különféle gyakorlatokban a kezek és lábak alá téve használjuk, csúsztatjuk a talajon, azon támaszkodva. Álló, fekvő és támaszos gyakorlatokat tudunk végezni, határt a kreativitás szabhat. A gyakorlatok kiterjedése bármilyen irányú lehet, hisz nincs az eszköznek rögzített pontja.

catslide_futas_core_trening

Miért hasznos futóknak a Catslide?

Megerősítheted a boka, térd, csípő, törzs stabilizációban résztvevő izmokat, és minden feladatnál tetőtől talpig részt vesznek az izmok a gyakorlatok kivitelezésében. Akár futás után is előveheted otthon 10-15 percre az eszközt. Kezdőknek és erős izomzattal rendelkező futóknak is ajánlom, mert van benne kihívás. Sokoldalúságához mérten, a 10 000 Ft körüli ár elfogadható, más funkcionális eszközökhöz képest mindenképp

Jogos a felvetés: ezt egy rongy vagy szőnyegdarabból is meg tudnám csinálni!

Lehet, csak nem tudod majd a gyakorlatokat rendesen végrehajtani. Nem olyan jó, ha a térd támasznál a talaj nyomja a csontodat, ha a lábujjaidat nyomja a parketta, ha egy hátracsúsztatott kitörésnél hirdelen megcsúszik a lábad. A Catslide csúszik, de nem annyira, hogy kontrollálhatatlan legyen vele a mozgás. Anno a fejlesztői is egy szőnyegdarabbal próbálkoztak, míg kifejlesztették ezt a kb. fél cm vastag, szivacsos szerkezetű lapot. Vízzel mosható, öblítőt nem szabad használni a tisztításához!

Ha esetleg érdekel az eszköz megvásárlásának lehetősége, akkor írj nekem a futasrolnoknek@futasrolnoknek.hu címre.

Éves kihívásként az első gifben szereplő gyakorlatot tűztem ki célul!

Futóként, az alapozás időszakában az erősítésről se feledkezz meg. Most pedig van hozzá egy újabb remek eszköz. További gyakorlatok tippeket ebben a vidóban is megtekinthetsz.

Sérülésmentes, jó futást!

Györgyi