Egy amatőr futónő naplója

imwoman

Mikor van itt az ironman ideje?

Először is tisztázzuk, hogy amikor a közbeszédben valaki azt mondja, hogy megcsináltam az ironmant, akkor az ironman távú triatlonra gondol. Ezt szoktuk magyarul teljes v. hosszú távként is nevezni. Angolul is full distance vagy iron distance-ként emlegetik a 3,8km úszásból, 180km bringából és a maratoni futásból álló triatlonos számot. Rengeteg kilométer, még kocsival is.  A nevezők részéről óriási elkötelezettséget, tökéletes időbeosztást és rengeteg edzést igényel a hétköznapokban a felkészülés. Szerintem mindenkinek bekattant már a gondolat, aki valaha indult triatlon versenyen vagy akár csak egy pillanatra is elvarázsolta egy-egy verseny fotója, hogy “mi lenne, ha megcsinálnám az ironmant”?  Mégis mivel jár egy ironman felkészülés? Honnan tudhatod, hogy készen állsz a feladatra? Ezekről kérdeztem olyan nő ismerőseimet, akik már teljesítték ezt a távot.

Mi a hivatalos Ironman?

A World Triathlon Corporation bejegyzett védjegye. Hivatalosan csak a WTC által rendezett hosszútávú versenyek valamint a WTC által feljogosított kvalifikációs versenyek használhatják ezt a nevet. Ilyen a Budapest Ironman 70.3 például.

 

Ancsúrnak már papírja van róla, hogy ironman.

Ancsúrnak már papírja van róla, hogy ironman.

Szabó Annát a versenyeken és a netes futóközösségekben ismertem meg. Pár terepfutóvesenyen, országúti futóversenyen is együtt álltunk a rajtban, akkoriban még igazi amatőrként tolta. Aztán rátalált a triatlonra, elkezdett edzővel dolgozni, és azóta szépen gyűjti a triatlonos trófeákat. Továbbra is amatőr sportoló, csak egy picit profibb megközelítésben edzeget. 2015-ben Nagyatádon teljesítette élete első ironman versenyét.  Megkértem, hogy mondja el a véleményét arról, hogy mit jelent az ironman felkészülés és, hogy mikor van itt az ideje egy ilyen kihívásnak.

Facebookon olvastam

Taxis az utasnak: Le van zárva a rakpart, mert valami Iron Maiden futás van...

LOL

Szerinted meg lehet határozni, hogy mikor jön el az ironman távú triatlon ideje egy amatőr sportoló életében?

Szerintem nincs ilyen, hogy “eljön az ideje”. Egyáltalán nem kell mindenkinek ironmant csinálnia, és ez nemtől függetlenül igaz. Mi, amatőr sportolók, elsősorban azért csináljuk azt, amit csinálunk, mert örömet okoz. Van, aki a sprint vagy az olimpiai távokban találja meg önmagát, van aki féltávnál nem akar hosszabbat. Ezért egyáltalán nem törvényszerű, hogy az egyre hosszabb távok követik egymást. A maraton sem célja minden hobbi futónak. Aki tudja, hogy meg akarja csinálni az iron távot, az érezni fogja, hogy mikor jött el az ideje.

Milyen stációkat érdemes végigjárnia valakinek ahhoz, hogy megkezdje a felkészülést a teljes távra?

A kulcsszó a fokozatosság. Egy ironman hatalmas megterhelés fizikailag és pszichésen is, ezért felkészülés és alapozás nélkül nem érdemes belevágni. A ház is összedől, ha nincsenek meg az alapok. A távot pedig tisztelni kell(ene).

Sajnos sokakat a teljesítménykényszer hajt, és az, hogy a triatlon „menő”.

A saját korlátainkkal, határainkkal nem árt tisztában lenni, ezért egy-két maratont, több félmaratont mindenképpen érdemes futni előtte, sőt, néhány éves sportmúlt sem hátrány. Ha ész nélkül fejest ugrunk egy ironman teljesítésbe, annak csúnya sérülés lehet a vége, illetve az, hogy elmegy a kedvünk egy életre a sporttól. Éppen ezért érdemes a rövidebb távokkal kezdeni. Kezdőknek tökéletes táv a sprint és az olimpiai. Egy szezon rövidebb távokkal, néhány futóversennyel remek alapot ad a folytatáshoz, a fél és teljes iron távig. Fontos figyelembe venni azt is, hogy különbözőek vagyunk. Van aki, egy év alatt eljut az iron távig, van, akinek ehhez 3-4 év kell. Nem érdemes máshoz hasonlítgatni magunkat, a lényeg az, hogy találjuk meg azt az ütemet, ami számunkra a legmegfelelőbb. Én 3 évig készültem rá célzottan, előtte 2 évet futottam, és nem bántam meg, hogy nem siettem el, mert a rövidebb távú versenyek remek alapot adtak és rengeteget tanultam saját magamról és a határaimról. A rövidebb távokon remekül lehet határokat feszegetni.

triwoman

Mi a legnagyobb kihívás az ironman felkészülés során?

A legnagyobb kihívást az egyensúly megtalálása jeleni, vagyis az, hogy a munka-család-edzés háromszögből mindenki elégedetten kerüljön ki. Logisztikusok előnyben. :)

Mennyi edzés szükséges az ironman felkészüléshez?

Ez abszolút egyén-függő. Én edzővel készültem, aki heti edzéstervet írt. Nagyon nagy segítség, javaslom mindenkinek. Általánosságban heti 10-14 óra edzés mindenképpen kell. Tavasszal és nyáron, a hosszú kinti bringázások és kombó-edzések miatt általában több az edzésóra mint alapozáskor.

Mi a kombó edzés?

Mivel a triatlon három sportágból áll, és a versenyen is egymás után kell átváltani úszásból brigára, majd bringáról futásba, így nem árt ezt edzésen is gyakorolni. A triatlonosok ezért sokszor csinálnak olyan összekapcsolt, kombó edzéseket, amikor mondjuk egy tekerés után ráfutnak pár kilométert vagy úszás után bringára pattannak.

Mit tanácsolsz azoknak, akik az ironmanen törik a fejüket? Mi segíthet igazán a felkészülésben?

Az edző jó döntés, mert biztonságot ad, és segítségével elkerülhető az alul – és túledzés is. A pulzusmérőt jó szívvel javaslom mindenkinek, mert nagyon jó visszajelzést ad az aktuális állapotunkról és már többszörösen bizonyított tény, hogy a pulzus alapú edzés hatékonyabb, mint „érzésre” futni, pláne egy iromnman távú verseny esetén.

 

Mariann, ironman felkészülés közben.

Mariann, ironman felkészülés közben.

A másik triatlonos csajszi akit megkértem, hogy mondja el mindazt, amit szerinte érdemes egy amatőr triatlonos nőnek tudnia az ironmanről, Sőr Mariann. 35 évesen csinálta meg először a teljes távot, és már ötször teljesítette. Az eddigi legjobb ideje 12 óra 6 perc.

 

Ugyanazokat kérdezem tőled is, mint Annától. Szerinted mikor jön el az ironman teljesítésének ideje?

Ez mindenkinél különböző. Függ attól, hogy korábban mennyire folytatott sportos életet, az izomzata, a csontozata, ízületei mennyire vannak felkészülve egy ekkora terhelésre. Emellett számít az is, hogy életének milyen szakaszát éli. Azt gondolom, hogy nem kell elkapkodni, meg kell rá érni, ne divatból csináljuk meg, legyen meg a belső késztetésünk, és a szervezetünket is készítsük fel.

Milyen stációkat érdemes végigjárnia valakinek ahhoz, hogy megkezdje az IM-es felkészülését?

Jó,  ha egy ilyen megmérettetés előtt az ember már futott maratont, de én például az első ironmanemen futottam életem első maratonját is. Azóta egyre tudatosabban sportolok, így a mai fejemmel nem gondolom, hogy követendő példa lenne az én első ironman teljesítésem. :)

Mi a legnagyobb kihívás az IM felkészülés során?

Abban az időszakban, mikor nagyon sokat dolgoztam, nehéz volt összeegyeztetni a munkát és az edzéseket. Nehéz tudatosan végiggondolni, és esetleg egy-egy versenyről lemondani azért, mert az ember nem tud rá készülni. Tudatosságban nagyon sokat tanultam akkoriban a barátnőmtől, Kemecsei Dóritól, aki nálam sokkal fiatalabb, de mégis sokkal tudatosabban gondolkodott a sportról. A mentális felkészülés is nagyon fontos, ebben most már lehet sportpszichológus véleményét is kikérni, de azt gondolom, hogy egy jó baráti, tárgyilagos beszélgetés segíthet a legtöbbet. Az évek során azt kellett észrevennem, hogy a baráti kör szép lassan kicserélődött, s most már nagyon kis százalék az, aki nem sportol. Egy-egy hosszabb edzés így általában baráti találkozó is. :)

Mennyi edzés szükséges az IM felkészüléshez?

Nem igazán vagyok tudatos sportoló. Ha sok volt a munka vagy nagyon nem szerettem volna edzeni, akkor kihagytam edzéseket, mert a pihenés legalább annyira fontos, mint egy-egy edzés a felkészülés során. Ha valaki széthajtja magát, és nem pihen, az visszaüt. Persze ez nem jelenti azt, hogy az összes edzés kihagyható. 😉 A reggeli úszásokat próbáltam rendszeresen megcsinálni (heti 2-3). Én úgy tapasztalom, hogy az úszás nagyon jó állóképességet eredményez, fejleszti a tüdőkapacitást, ami ugye a másik két sportágnál is nagyon fontos. Jó ezeket az edzéseket csapatban végezni, mert akkor az ember könnyebben felkel, és a csoport jó húzóerő az edzéseken. A kerékpározás nekem leginkább hétvégén jön össze, általában barátokkal megyünk egy hosszabb karikát, de volt, amikor szüleimhez tekertem egy vargabetűvel, így a család is látott, s az edzés is megvolt. Hétvégén felkészülési időszak függvényében 80-140 km-t mentem. Hosszú futást hétvégére tettem, hétközben pedig kétszer igyekeztem kimenni. Volt amikor olyan munkahelyen dolgoztam, ahol meg tudtam oldani azt, hogy melóba bringával mentem, hazafelé pedig futva, másnap pedig fordítva.

Bármi jótanács amit még szívesen elmondanál ironmanre készülő csajoknak?

Az edzésterv segíti a tudatosságot, segít a mentális felkészülésben is, ha tudjuk, mit kell megtennünk a cél elérése érdekében.
Az edzőt, a társakat nagyon fontos dolognak tartom. Az edző lát minket kívülről, hatékonyabbá tudja tenni a mozgásunkat, ráadásul egy-egy rosszul végrehajtott mozdulat a későbbiekben komoly ízületi problémához vezethet. A társak segítenek a célhoz vezető úton, sokkal többet kihozhatunk magunkból egy jó társaságban. Azonban fontos, hogy csakis olyan társaságot keressünk, akik támogatnak, energiát adnak, s akikkel az edzés egy jó élményt jelent.
A fokozatosságot sokan elfelejtik, hamar szeretnének a célhoz eljutni, de fontos, hogy fizikailag, lelkileg legyen időnk felkészülni egy-egy versenyre. Nem célszerű egy versenyre minimális felkészüléssel elmenni, s itt most direkt nem mondok távokat, mert ez igaz minden távra. Mindig a lehető legjobb tudásunknak megfelelően, felkészülten álljunk oda egy versenyre.

Köszi a hasznos tippeket. Neked mi a véleményed a fenti kérdésekről? Mire kell odafigyelni egy ironman felkészülés során?

 

Jó futást, jó triatlonozást!

 

Györgyi