Egy amatőr futónő naplója

sumer-anyak-futasa

Találd meg az egyensúlyt – találd meg az időt a futásra

Ha volna két életem… ! Minden családos nő örök problémája az időhiány, és gyakran hangzik el a kérdés: neked, hogyan van időd a futásra? Többféle módszer létezik, ami segíthet, hogy jobban ki tudd ügyeskedni az edzések idejét. Mindenképp biztatlak, hogy a céljaidat ne add fel, mert tényleg csodálatos érzés teljesíteni egy félmaratont, egy maratont v. akár egy triatlon versenyt. Ezek sikeréhez pedig az edzésen keresztül vezet az út, amire sokszor nem olyan könnyű megtalálni az időt. Azt szeretném megmutatni, hogy nálam milyen módszerek és elvek segítenek abban, hogy megtaláljam a futásaimra az időt úgy, hogy közben se én, se a környezetem ne legyen frusztrált.

Tűzz ki reális célokat – nem olyan könnyű, de innen indul minden

Hogy ne legyen a futás frusztráció, és állandó konfliktus tárgya,  érdemes a céljaidat a fizikai és időbeli lehetőségeidhez mérten kitalálni. Lehet, hogy borzasztóan tetszik XY befutó fotója, érme vagy alakja a Facebookon vagy az Instagramon, de ha a te életed ritmusa nem teszi lehetővé, hogy pár óránál többet szánj a futásra,  vagy épp egy olyan korszakodat éled, amikor az élet egyéb területei követelnek tőled időben többet, akkor jobb azt magadban elrendezni, és találni egy számodra megvalósítható célt.

Manapság óriási közösségi média befolyás alatt élünk, így teljesen érthető, hogy könnyen elveszíhetjük a realitásérzékünket, mikor a saját céljainkat meghatározzuk vagy akár a futáshoz való viszonyunkat kialakítjuk. Nem kérdés, hogy a futást mindenkinek javaslom, de el lehet szállni a futásban rendesen. Mire gondolok? Mióta futok, hallottam már megdöbbentő történeteket azzal kapcsolatban, hogy kinek milyen mértékben uralkodott el az életében a futás. Nőként különösen nehéz szerintem megtalálni a komolyabb célokhoz az edzésidőt, hiszen heti 5-10-12 óráról is beszélhetünk, attól függően, ki mit célzott meg. Ismertem olyan futócsajt, aki azért nem vállalt gyereket, mert akkor nem jutott volna ideje a futásra, vagy azért szakított a vőlegényével, mert az házasodni szeretett volna, és családot alapítani, a lány pedig megrémült, hogy akkor mi lesz az ő futásával, de volt már nagy családi viták tárgya is a futás. Nyilván az ilyen helyzetek gyökere nem a futásban keresendő, de nem ez a mostani írás fókusza. Engem is elkapott már az edzésláz, nem mondom, szuper és remek így élni, de a nap végén a legfontosabbak az emberi kapcsolataink. Hidd el, többet számít, mint 1000 like bármelyik futós fotód alatt.

Tapasztalataim szerint, a család visszajelzése nagyon jó kontroll abban, hogy megtaláld az egészséges egyensúlyt a sport és az élet egyéb területei között. Ha már nem csak a férjed, de a gyerekeid vagy akár a szüleid is megjegyzik, hogy talán kicsit több időt szánhatnál rájuk, akkor érdemes utánaszámolni, hogy hány órát teszel bele az edzésekbe heti szinten, és érdemes újragondolni az edzések időpontját.

Ezt is olvasd el! Nem lehetsz az, aki nem vagy

Igazítsd az edzéseid időpontját az életedhez

Lehetsz nagyon tervező típus, lehetsz nagyon spontán, nem árt, ha van elképzelésed arról, hogy mikor tudsz időt csípni a futásra a hetedben. Azt gondolom, hogy valamennyi időt nagyon sokan tudunk találni a futásra. Családos nőként az edzések időpontja, korszakonként változott az én életemben, erről nem olyan régen írtam is egy bejegyzést. Most 16 éves a nagyobb fiam, 12 a kisebbik, de nincs több időm, mint korábban, mikor kicsik voltak. Szóval nem lesz könnyebb, mindig tudatosan kell szervezni és keresni az időt az edzésre.

Többféle módszer szerint szervezheted az edzés idejét (én mindegyiket kipróbáltam már):

1. Edzésterv szerint

Van aki arra esküszik, hogy van egy edzésterve, és az edzés időpontját úgy írja be a napirendjébe, mint egy megbeszélést a munkahelyén. Ha törik, ha szakad, ő minden héten végigmegy a kiírt feladatokon. Ennek a módszernek az előnye a tervezhetőség, és hogy nem fogsz többet edzeni, mint amennyit az edzésterved tartalmaz. A sikeres futók általában eszerint a módszer szerint futnak. Hátránya, hogy frusztrálttá tehet, ha mégsem tudsz egy edzést lefutni. Igen komoly eltökéltség kell ehhez a módszerhez. Azok akik ezt a módszert követik, általában hajnalban kelnek és edzenek, azaz olyan időpontban, amikor szinte 0% esély van arra, hogy bármi beleszólhasson az edzés időpontjába. Persze ez itt most egy kicsit sarkított megközelítés. Neked kell tudnod, hogy milyen a heted, mennyire vannak benne fix, szabaddá tehető órák. Ennél a módszernél fontos, hogy az újratervezés képessége is meglegyen benned, hisz bármikor előfordulhat egy váratlan helyzet, a legkomolyabb tervezés és eltökéltség ellenére.

2. Állandó készenlétben állók módszere

Ez a klasszikus anyamódszer. Azaz aki ezt a módszert követi, a nap bármely időpontját kihasználja az edzésre. Amikor van lyuk, már húzza is a futócipőjét. Előnye, hogy jól igazítható a mindennapi feladatokhoz, hátránya, hogy egy idő után kényszeresen nem tudsz másra gondolni amikor rád szakad egy kis szabadidő, csak arra, hogy irány az edzés. Kényszeressé tesz, ha nem szabsz határt magadnak.

3. Hibrid (edzésterv/készenlétben állók)

Ez az előző két rendszer keveredése. Alapvetően edzésterv alapján mennek az edzések, de minden héten vagy egy-két olyan edzés, ami vagy nem akkor vagy egyáltalán nem tud megtörténni, kivéve, ha akad egy váratlan órácska, és a kéznél lévő futócuccba bebújva pótolni lehet az edzést. Ez azoknak a módszere, akik szeretnék látni, hogy elvileg mit kellene edzeniük, de az életük zűrösebb, és nem mindig sikerül abból heti több alkalommal óramű pontossággal szakítani az edzésekre. Ennek a módszernek az előnye, hogy leveszi a futó válláról a nyomást, mert benne van a levegőben, hogy nem biztos, hogy összejön a heti terv. Hátránya, hogy túlzottan megengedővé tesz. Önfegyelemre van szükség, hogy a nagy kavalkádban valóban megtörténjenek az edzések. Nem mindenkinek való, leginkább a káoszelmélet kedvelőinek. :)

Ezt is olvasd el! Hol keressünk én időt?

4. Heti x alkalommal futok

Ha az egészségmegőrzés a célod, akkor a legjobb módszer, hogy kitűzöl magadnak egy elérhető célt, mondjuk azt, hogy hetente 2-3 alkalommal elmész futni. Egy héten 2-3×60 percet nem olyan nehéz találni. Érdemes nagyjából belőni, hogy mondjuk hétfőn, csütörtökön és vasárnap mész futni. Ha valami program szerveződik közben, akkor pedig könnyen átteheted a futásodat előző vagy következő napra. Igyekezz annak a célodnak megfelelni, hogy heti 2 v. 3 alkalommal fuss, de hogy azon belül mikor, azt kezeld rugalmasan. A módszer titka, hogy nincs sok edzés, így a heti hét napban sok lehetőség van a pótlásra.

Fontos tehát, hogy legyenek céljaid, legyen valamilyen tervezettsége az edzéseidnek, de ne hagyd, hogy az edzés túlzó mértékben rátelepedjen az életedre. Számolj utána, hogy mivel töltöd a legtöbb időt, rögtön elárulja, hogy mi az életedben a legfontosabb.

Legyen nálad a futócuccod

Az nem árt, ha állandóan van nálad futó v. úszócucc. Lehet, hogy az állandóan készenlétben állók módszerét követed, lehet, hogy egy elmaradt edzést tudsz pótolni, ha hirtelen a tiéd lesz egy szabad óra. Sokszor jött ki jól a lépés nekem is, amikor egy elmarad megbeszélés helyett el tudtam menni futni pár kilométert, mert nálam volt a futócucc, de olyan is előfordult, hogy tudatosan készültem arra, hogy X megbeszélés után futok majd a környéken, hisz máskor nem futnék arra, mert nem arra lakom. Futhatsz edzésterv szerint is, akkor is ajánlom, hogy legyen nálad futócucc. Sosem tudhatod, hogy mikor kívánod meg a futást, csak úgy, spontán.

Gyerekprogramok = anya edzés ideje

Szerintem ez a legkézenfekvőbb. Szeptembertől a legtöbb anya edzés időpontja is újratervezés alá kerül. Kiderül, hogy a gyerekeknek mikor van edzése, szakköre stb . Én nagyon sokszor futottam abban az időpontban, amikor a fiaim edzésen voltak. Mivel a gyerekek edzése is általában 1,5-2 órás, ez bőven elegendő arra, hogy egy komoly futóedzést megcsinálj. Igaz lemaradsz a szülői traccspartiról, de ez talán nem akkora veszteség. Nézd meg, hogy a gyermek edzésének környéken merre lehet futni, és amikor a gyerek edz, indulj és csináld meg a saját futóedzésedet. Persze, lehet jönni azzal, hogy  hol öltözöm át utána, és nincs zuhanyzási lehetőség. Nos, én erről azt gondolom, hogy egy száraz felsőt a kocsiban is át lehet venni, a zuhanyzással pedig én simán kibírtam hazáig, de cserébe folyamatosan tudtam futni.

Fuss a gyerekekkel

Kezdem a közepéről. Kulifai Tamás olimpikon édesanyjával időnként együtt szoktam futni, itt lakik Gödön. Gabi egy olyan anyuka, aki napi szinten lefutja a maga 5-10 kilométerét. Munkája mellett ő úgy oldotta meg a futást, hogy évekig besegített a helyi kajak-kenu klubnak, és a kisebbekkel ő futott Göd utcáin. Sokszor találkoztam vele, mikor mentem a fiaimért a suliba – ő meg ott körözött a 10-12 éves gyerekekkel. Szóval a lényeg, hogy akár be is kapcsolódhatsz a gyerekek edzéseibe segítőként, ha erre van lehetőség, igény. Ahogy a gyerekekből kamaszok lesznek, egyre többet bírnak. Én például eljárok a nagyfiammal 14 éves kora óta tekerni. 50-60 kilométereket megyünk együtt, ez már nekem is edzésértékű mozgás. Fontosnak tartom, hogy ne erőltesd a futást a gyerekeidnél csak azért, hogy eljuss edzeni, mert egyáltalán nem biztos, hogy nekik is akkora szerelem lesz ez az egész mint neked. :)

Míg kisebbek voltak, megpróbálkoztam azzal, hogy kísérjenek bringával míg futok. Ez sokaknál működő módszer, nálunk mondjuk nem jött be, mert ők nyomták a bringán a tempót, és egyáltalán nem tudunk együtt haladni, engem meg az infarktus kerülgetett, ha a látómezőmből kikerültek 6-7 évesen. Még egyszer hangsúlyozom, hogy ez viszont másoknál abszolút működő módszer.

Ilyen szempontból a legkisebbekkel a legegyszerűbb, mert ha van futóbabakocsid, akkor szabad a pálya.

Ezt is olvasd el! A kevesebb néha több – versenybeszámoló

Futópad freedom

Addig amíg pici a gyerek, és mondjuk szoptatsz, valóban kicsit körülményesebb megtalálni a futások időpontját, de nem lehetetlen. Jó szolgálatot tesz egy futópad, ha belefér a családi költségvetésbe. Ha elalszik a csöppség, már kezdődhet is az edzés. Bár nem szeretek futópadon futni, de szerintem nagyon jó eszköz egy családanya számára. Bármi történik, otthon vagy, csak lelépsz a futópadról és visszaállhatsz az anyaszerepbe, ha úgy jön ki a lépés. A futópadot azt gondolom, hogy jól ki lehet használni – például akkor amikor télen korábban sötétedik, de akkor is tudsz otthon edzeni, ha nincs ki vigyázzon a már nagyobbacska gyerekekre és neked muszáj otthon lenned.

Kérj segítséget

Ha szeretnél elérni egy célt, beszéld meg a családdal. Kérd meg a férjedet, a nagyszülőket, hogy időnként vigyázzanak ők a gyerekre v. vigyék el ők a gyerekeket a foglalkozásokra. Így tudsz magadra is időt szánni. Vannak olyan fitnesz termek, ahol vigyáznak a gyerekekre, míg te edzel. Én ezt a módszert nem igazán kedveltem, talán egyszer vagy kétszer adtam be a nagyobbik fiamat ilyen “megőrzőbe”. Biztosan vannak helyek, ahol nagyon kedves, aranyos óvónénik vannak – ezt csak lehetőségként említem.

Futóbabakocsi

Szerintem ezt a lehetőséget is mindenki ismeri. 1-2 évig jó megoldás lehet, ha a gyerek bírja. Mielőtt vásárolsz egy futóbabakocsit, azért próbáld ki, hogy neked hogyan tetszik. Én nem szerettem így futni, mert rossz volt így a futómozgás, de ha valakinek nincs más lehetősége, ez is megoldás lehet.

Igazítsd a futást az életedhez – csak a saját céljaiddal törődj

Végezetül, az elmúlt évek alatt azt tanultam meg, hogy a futás hihetetlenül el tud uralkodni az ember életén. Akármennyi időt teszel bele, mindig lehete többet is beletenni.  A neten az ember akarva, akaratlanul is követ másokat, és ha azt látja, hogy XY már megint futott, már megint versenyezni volt a hétvégén, hajlamos úgy gondolni magára, hogy ő mennyire semmi ehhez képest. Az internet mindenkiről egy szeletet mutat, nem látod, hogy a látszólag boldog futó életében az állandó edzés és versenyzés, milyen egyéb áldozatokat követel. Inspirálódj, és ne frusztrálódj a neten látottaktól.  Imádok futni, bevallom sokkal többet szeretnék futni, mint amennyi most időben jut rá, de így is élvezem, mert közben más dolgok kerülnek sínre, amire szintén szükség van. Egyszer egy pszichológus mondta, hogy a mai ember mindenben rohan, mindent habzsol, mert úgy gondolja, így vesz ki többet az életből, pedig vannak olyan dolgok, melyeket csak akkor vehetünk észre, ha lassítunk. Nem beszélve arról, hogy elmehet a kedved a futástól, ha feladattá degradálod.

Találj motiváló célokat, szervezd meg az időt a futásra, a mértékét pedig igazítsd az életededhet. Így sosem azt fogod nézni, hogy XY hogy a francba tudott már megint posztolni a futásáról, önmagadra fogsz koncentrálni. :)

Ezek az én tapasztalataim. Te milyen módon találsz időt az edzésre?

 

Jó futást!

 

Györgyi

 


(c) Can Stock Photo / NREY