Egy amatőr futónő naplója

drinkingcafe

Télen is lehet futni

Amikor ma felkeltem reggel, az első gondolatom az volt, hogy nem indulok el a napi körömre. Majdnem ezer okom volt rá:

1. Hideg van,
2. folyik az orrom ( igaz, beteg nem vagyok, de ez sem kellemes),
3. havas az út,
4. tegnap futottam, egy napot meg bármikor megengedhetek magamnak edzés nélkül,
5. nincs kedvem.

Jó, ez csak 5 ok, de rengetegnek tűnik. Kortyolgattam a reggeli kávémat, ami jól átmelegített és azon gondolkoztam, hogy mit kezdjek magammal, ha már van egy szabad másfél órám. Mindeközben elkezdett hatni a tejeskávém, én pedig arra gondoltam, hogy ezek az időjárási körülmények, még vagy két hónapig jelen lesznek, ha ma nem megyek, mi a garancia arra, hogy holnap elindulok?!

Egyébként is, szeretem a telet és imádok hóban futni. Csak elindulni nehéz, az ablakból szemlélve mindig sokkal zordabbnak tűnik az idő.  Végül alkut kötöttem magammal: elindulok és futok egy kisebb kört, legalább most végre lesz időm erősíteni és nyújtani is. Jut is, marad is.
Nos, ilyen reggelek nem egyszer játszódnak le nálam télen, pedig én még szeretem is ezt az évszakot és a hóval sincsenek problémáim. Téli gyerek vagyok, ráadásul már 3 év téli szezon van a hátam mögött.
Elindultam hát az utamra a mínusz 7 fokban, dupla nadrág, dupla aláöltöző, az arcomon csősál. Tulajdonképpen ez még sokkal kibírhatóbb, mint a nyári hőség. Ott nem vetkőzhetek ki a bőrömből.

Az orrom teljesen kitisztult a friss levegőtől, óvatosan, de biztosan tudtam kocogni a havas terepen, és ami a legjobb, visszajött a futókedvem. Nem is ment el igazán, csak a meleg lakás elpuhított, de kint újból kemény voltam, és élveztem.
Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy megfázunk a kinti edzésektől télen, de ez cseppet sem igaz. Megfázhatunk előtte vagy utána az ácsorgástól, a nem megfelelő öltözettől, attól, ha télen hirtelen leállunk a sportolással. Attól, ha jól felöltözünk és mozgunk a szabad ég alatt és ha befejeztük az első dolgunk, hogy belecsobbanjunk a forró fürdőbe, nem lehet baj.
Ugyanakkor, ha kipróbálod és még mindig nem élvezed, akkor bármikor abbahagyhatod a kinti edzést. Menj el futópadozni, ha nem akarod feladni a kedvenc sportod. Annak is ugyanúgy megvan a sportértéke, és biztos, hogy nem fogsz megcsúszni a jeges úton, ráadásul nem kell, hogy az összes futóruhádat egyszerre felvedd, elég csak egy sort és póló.
A lényeg, hogy ha már elkezdünk sportolni, ne álljunk le vele télen, mert az is egy sokk a testnek, az immunrendszer is kevésbé lesz ellenálló. Ha egész télen bent tespedünk a melegített lakásban, akkor mitől leszünk fittek és ellenállóbbak a bacilusok ellen? És milyen élményekkel leszünk gazdagabbak? A legtöbb futópályán egyébként takarítják az utat, a Margitszigeten egész biztosan, leteszteltem.
A téli futószezon a legalkalmasabb az alapozásra, felkészülés a tavaszi versenyekre. Ilyenkor kevesebb a sprint, sok az alacsony, “zsírégető” futás. Ennek ellenére persze vannak téli futóversenyek illetve közösségi futások. Egyik ilyen, ami minden évben a terveim között szerepel, a Yours Truly (http://www.futas.net/yourstruly/) nevű kihívás. Ez egy finn kezdeményezésű, nemzetközi esemény, ami nem verseny, sőt becsületbeli futás, azaz magadnak méred a megtett távot és küldöd be. Itt még a futópadon produkált eredmény is abszolút megengedett, sőt, ha lecsúszol a január utolsó vasárnapján tartott eseményről, február utolsó vasárnapján pótolhatod az elmaradást. Az igazán kemények kint teszik meg az akár 50 kilométeres távot. Érdemes figyelni a futós fórumokat, mert nagyon gyakran közösségi esemény is alakul, ami azért jó, mert könnyebben megoldható a frissítés és persze nagyobb az élmény.

Szervezett Yours Truly futások:

Vác – 2016. feb. 28.

Dunakeszi (az országban  a legnagyobb) – 2016. jan. 31.

Budapest X. – 2016. jan. 31.

Budapest X. DK – 2016. jan. 31.

Agárd – 2016.jan.31.

Budaörs – 2016. jan. 31.

Érd – 2016. jan. 31.

Dunaharaszti – 2016.jan. 31. és feb. 28.

 

Jó futást!

 

Zsófi