Egy amatőr futónő naplója

snorkel_futasrol_noknek2

Úszom, úszom, úszogatok

Egy korább bejegyzésben már említettem, hogy talán edzővel kéne dolgoznom. Nem mintha akkora profi lennék, hogy edzőre volna szükségem a teljesítményem maradék 20%-ának kiaknázásához (Pareto, pareto,paretoooo), csak van, ahol kell a segítség. Pölö’ az úszásban. Vannak netes edzők, de ha úszom, mellettem álljon már ott valaki, aki elmondja, hogy mi az amit csinálnom kéne. Szóval az úszás neten keresztül, nekem nem. Most van egy úszóedző, aki érti a dolgát, és elvisel 60 percen keresztül.

Hetente egyszer megyek a Dagályba Oláh Andrishoz, aki baromi jól elemezgeti a mozdulataimat.  Szuper rávezető gyakorlatokat mutat a problémáim kiküszöbölésére, én meg úgy érzem kezdek ráérezni a gyorsúszásra. Igen, túl vagyok már három féltávú versenyen, kétszer átúsztam a Balatont – de messze nem vagyok jó úszó.

Meguntam a sz–rakodást a vízben. Ha nem haladok annyira, akkor legalább gazdaságosan vacakoljak vagy ha kipurcantom magam az 1,9km alatt (féltávú triatlon úszó távja), akkor azt megy gyorsan csináljam. Ez a motivációja annak, hogy végül úszóedzőnél kötöttem ki.

Jelenleg (még) nem hinném, hogy sokkal gyorsabb vagyok, de hogy elkezdtem gazdaságosabban úszni, az tuti. Bár szerintem gyorsultam… . A mai edzés kiváló példa erre. Kár, hogy nem csináltunk videót, mert megérte volna. Majd lehet, hogy dobok hozzá egy videót holnap.

Szóval eddig nem igazán siklott a testem a vízben, kissé erőlködős volt az úszásom. Úgy éreztem erős vagyok, lapátoltam mint egy hülye,  mégsem haladtam igazán. Sokat tekeregtem jobbra és balra. Túlemeletem a fejem a levegővételnél, ezért elkezdett süllyedni a bal karom – saccperkábé ezek a lényeges pontok.

Szóval ma csináltunk pipával pár remek gyakorlatot. A lényeg annyi volt, hogy pipával a számban kellett úsznom, így ugye kimaradt a forgolódás a levegőért. Az első feladatban kinyújtottam a karjaimat, zártam elől a tenyereket és pipával a számban csak lábmozgással úsztam 100 métert.

Ezután figyelve arra, hogy a pipa ne mozogjon jobbra balra az orrom előtt, kontrollált mozdulatokkal, a víz húzására és a test tengelyének megtartására koncentráltam, közben laza lábmunkát végeztem. Ennél a gyakorlatnál bekattant, hogy hogyan is kell feküdnie a testemnek a vízben. Azzal, hogy kiiktattuk a levegővételt, ráéreztem, hogy mitől siklik a test a vízben, elkezdtem könnyedén haladni!

Ezt a gyakorlatot variáltuk aztán úgy, hogy a lábam bója nélkül, csak úgy feküdt a vizen én meg haladtam a pipával a számban, továbbra is figyelve, hogy az ne billegjen jobbra-balra. Mivel a pipa az orrom előtt van, így remekül láthattam a tengelyét és azt hogy mozog-e az eszköz. És nem mozgott, és ment a dolog! Betettem ide egy videót, ahol látod a pipa használatának a lényegét.

Az első gyakorlat és ezek a pipás úszások összerakták a fejemben, hogy milyen az, amikor a test egy egyenes tengelyként üzemel a vízben. Nem tudom, hogy gyorsultam-e, mert nyilván nem méregettük az idő, hiszen először csináltam ilyen jellegű gyakorlatokat, ám az, hogy ezek után a sima gyorsúszás mennyivel könnyebben ment, azt elmondani nem tudom. Yessss! Az első áttörés megtörtént.

 

Jó úszást, triatlonozást, és legfőképpen futást!

 

Györgyi